მექსიკის ყურეში მომხდარი ავარიის გამო საერთაშორისო სარეიტინგო სააგენტო Fitch Ratings-მა 6 პუნქტით დაწია ბიპი-ს საკრედიტო რეიტინგი. 15 ივნისს გამოქვეყნებული პრესრელიზის მიხედვით, ბიპი-ს ემიტენტის გრძელვადიანი საკრედიტო რეიტინგი AA-დან BBB-მდე შემცირდა. შედეგად, კომპანიის საკრედიტო რეიტინგი ამჟამად მხოლოდ ორი პუნქტით უსწრებს ე.წ. „ჯანკ” ფასიანი ქაღალდების ემიტენტთა რეიტინგს.
კომპანიის საკრედიტო რეიტინგის მკვეთრი ცვლილება გამოიწვია იმან, რომ ინვესტორები მგრძნობიარენი არიან ბიპი-ს მოკლე და გრძელვადიანი საკრედიტო რისკის მიმართ. მნიშვნელოვანია მექსიკის ყურეში მომხდარი ავარიის გავლენა კომპანიის ფინანსურ მდგრადობაზე უახლოესი რამდენიმე წლის განმავლობაში. 2010 წლის 11 ივნისის მდგომარეობით, მნიშვნელოვნად გაუფასურდა ბიპი-ს როგორც მოკლევადიანი, ისე გრძელვადიანი სასესხო ფასიანი ქაღალდები:
ბიპი-ს ინჟინრებისთვის უმნიშვნელოვანესი ამოცანაა ნავთობის დაღვრის აღკვეთა უმოკლეს დროში. წანააღმდეგ შემთხვევაში, ბიპი-ს აქციები განაგრძობს გაუფასურებას. მექსიკის ყურეში მომხდარ ავარიასთან და, აქედან გამომდინარე, მომავალში ვალდებულებების შესაძლო ზრდასთან დაკავშირებით, ბიპი-ს აქციებით დღიური ვაჭრობის საშუალო მოცულობა გაიზარდა 200%-ით და კომპანიის საბაზრო კაპიტალიზაცია შემცირდა გამაოგნებელი 50%-ით, 16 ივნისის მდგომარეობით - 99 მილიარდ აშშ დოლარამდე.
ინვესტორთა მსგავსი გულაცრუება უსაფუძვლო არ არის. მექსიკის ყურეში მომხდარი ავარია ნავთობის დაღვრის ყველაზე მასშტაბური შემთხვევაა აშშ-ს ისტორიაში. ყველაზე ოპტიმისტური გათვლებით, მექსიკის ყურის ტრაგედიის შედეგები, სულ მცირე, 10-ჯერ უფრო ტრაგიკული იქნება, ვიდრე 1989 წელს ალასკის სანაპიროსთან მომხდარი შემთხვევა, როცა ნავთობი კომპანია ექსონის კუთვნილმა ტანკერმა - „ექსონ ვალდესმა” დაღვარა.
მექსიკის ყურეში ავარიის შედეგად დაიღუპა 11 ადამიანი. დაზიანდა 120-კილომეტრიანი სანაპირო ზოლის ეკოსისტემა. ექსპერტთა შეფასებით, განადგურება ემუქრება ცხოველთა და მცენარეთა 8 300 სახეობას. საერთაშორისო ფინანსური ინსტიტუტის, სტანდარდ ჩარტერედის ანგარიშით, სანაპირო ზოლის დასუფთავების ხარჯები და ასანაზღაურებელი ზარალის მოცულობა შეიძლება 40 მილიარდ აშშ დოლარამდე გაიზარდოს.
თუ ეს გაანგარიშება ზუსტია, ბიპი-ს ფინანსური მდგრადობა განსაკუთრებულ ყურადღებას მოითხოვს. 4 ივნისს კომპანიის ინვესტორებთან სატელეფონო კონფერენციაზე გაკეთებული განცხადებების მიხედვით, კომპანიის განკარგულებაშია 5 მილიარდი აშშ დოლარი ნაღდი ფულის სახით, 5.25 მილიარდი აშშ დოლარი გამოსაყენებელი საკრედიტო ხაზების სახით და დამატებითი 5.25 მილიარდი აშშ დოლარი სხვადასხვა ბანკთან შეთანხმებული „stand-by” კრედიტების სახით. ამავე დროს, გასათვალისწინებელია, რომ 2009 წლის 31 დეკემბრის მდგომარეობით, კომპანიის გრძელვადიანი ვალდებულებების მოცულობა, მის კაპიტალიზაციასთან შედარებით, სოლიდურ თანხას - 74.5 მილიარდ აშშ დოლარს შეადგენს. ამ ვითარებაში მოსალოდნელია, რომ ბიპი-ს მენეჯმენტი ეცდება შეამციროს ასანაზღაურებელი ზარალის მოცულობა და უმოკლეს ვადაში შეაჩეროს ნავთობის დაღვრა მექსიკის ყურეში; მიაღწიოს შეთანხმებას აშშ-ს მთავრობასთან სანაპირო ზოლისა და აკვატორიის დასუფთავების გეგმასთან დაკავშირებით; უზრუნველყოს არსებული ვალდებულებების რესტრუქტურიზაცია; შეამციროს კომპანიის გლობალური ინვესტიციები და დამატებით ისესხოს თანხა ზარალის დასაფარავად. ამ სტრატეგიას მხოლოდ ერთი ალტერნატივა აქვს - კომპანიის მსხვილი აქტივების გასხვისება.
მიუხედავად რამდენიმე უშედეგო მცდელობისა, შეეჩერებინა ნავთობის დაღვრა, ბიპი-მ მოახერხა, აშშ-ს მთავრობასთან მიეღწია კომპანიისათვის კრიტიკული მნიშვნელობის გარიგებას. გარიგების მიხედვით, ბიპი შემდეგი 4 წლის განმავლობაში ვალდებულია, ყოველწლიურად გადარიცხოს 5 მილიარდი აშშ დოლარი ზარალის ანაზღაურების ფონდის ანგარიშზე. აქვე უნდა აღინიშნოს, რომ, შეთანხმების მიხედვით, აღნიშნული ფონდის მოცულობა (20 მილიარდი აშშ დოლარი) არ წარმოადგენს ბიპი-ს შესაძლო დანაკარგების ზედა ზღვარს.
მიუხედავად ამ შეთანხმების მცირე, მაგრამ დადებითი გავლენისა ბიპი-ს აქციების ფასსა და სასესხო ფასიანი ქაღალდების ღირებულებაზე, მისისიპის გუბერნატორმა, ჰეილი ბარბურმა, ერთ-ერთ ინტერვიუში თქვა: „თუ ბიპი მნიშვნელოვან თანხებს გადარიცხავს ზარალის ანაზღაურების ფონდის ანგარიშზე, კომპანიას არ დარჩება საკმარისი სახსრები, რათა გააგრძელოს ახალი ნავთობსაბადოების განვითარება, გაზარდოს საკუთარი შემოსავლები და საბოლოოდ დაფაროს ავარიის შედეგად წარმოშობილი ვალდებულებები. ჩვენ უნდა უზრუნველვყოთ ბიპი-ს შემოსავლების ზრდა იმისათვის, რომ შევუქმნათ ჩვენთვის გადახდის საშუალება... ვფიქრობ, ზარალის ანაზღაურების ფონდის იდეა ამცირებს ბიპი-ს მიერ ვალდებულებების სრულად დაკმაყოფილების ალბათობას”.
ლუიზიანას რესპუბლიკელი გუბერნატორი, ბობი ჯინდალი, არ ეთანხმება ბარბურის ხედვას. „ჩვენ ვფიქრობთ, რომ [ფონდის შექმნა] უზრუნველყოფს ბიპი-ს მხრიდან შესაბამის ყურადღებას და პასუხისმგებლობას,” - ამბობს იგი.
17 ივნისს სენატის ენერგეტიკისა და კომერციის კომიტეტის სხდომაზე დეტალურად განიხილეს ნავთობის პლატფორმის მშენებლობისას გამოყენებული ტექნოლოგიები და უსაფრთხოების ზომები. კომიტეტის აზრით, მშენებლობის პროცესში კომპანია იყენებდა იაფფასიან ინჟინრულ გადაწყვეტილებებს და ნაკლებ ყურადღებას უთმობდა უსაფრთხოებას. სხდომაზე ხაზი გაუსვეს ბიპი-ს მიერ ჭაბურღილში ჩატარებულ, მილის გამაგრებისა და ცემენტირების სამუშაოებს. აღმოჩნდა, რომ რეკომენდებული 21 ცემენტის სამაგრის ნაცვლად, ჭაბურღილში მხოლოდ 6 გამოიყენეს. ავარიის გამომწვევ შესაძლო მიზეზთაგან ერთ-ერთი, ბიპი-ს შიდა გამოძიების შედეგებით, სწორედ ცემენტის სამაგრების გაუმართაობაა. ამავე დროს, განსაკუთრებული ყურადღება დაეთმო ბიპი-სა და სხვა მსხვილი ნავთობკომპანიების საგანგებო გეგმებს. აღმოჩნდა, რომ ყველა ნავთობკომპანიის საგანგებო გეგმა ერთმანეთის იდენტურია და მოიცავს საგანგებო ვითარებისათვის გამოუსადეგარ რჩევებს და, ამავე დროს, საკონტაქტო პირებს, რომელთაგან ერთ-ერთი 5 წლის წინათ გარდაიცვალა.
მიუხედავად ამისა, სხვა მოსაზრებით, ყველაფრის ბიპი-სთვის გადაბრალება და კორპორაციისგან მტრის ხატის შექმნა არაპროდუქტიულია. ბიპი-ს დადანაშაულებით ობამას ადმინისტრაციას შანსი გაუჩნდა, კომპანიისთვის სწრაფად ჩამოერთმია 20 მილიარდი დოლარი. სტრატეგიამ იმდენად გაამართლა, რომ ერთი კონგრესმენი, რომელმაც გადაწყვეტილება გააკრიტიკა, კოლეგებმა ადგილზევე დასაჯეს. ბიპი-ს დადანაშაულებამ ასევე გადაფარა აღმასრულებელი ხელისუფლების უუნარობა, ნავთობის ჩაღვრაზე დროულად მოეხდინა რეაგირება. ქარიშხალ კატრინას შემდეგ ბუშის ადმინისტრაციას მსგავსი ფუფუნება არ ჰქონდა.
მექსიკის ყურეში მომხდარი ინციდენტის კატასტროფული შედეგები განსაზღვრავს ბიპი-ს საქმიანობას შემდეგი რამდენიმე წლის განმავლობაში. ამ ვითარებაში ბიპი-ს ინვესტორთათვის ნათელია მხოლოდ ერთი რამ - აშშ-ს პოლიტიკური წნეხის პირობებში და მომავალი ვალდებულებების შესაძლო მოცულობიდან გამომდინარე, წარმოუდგენელია კომპანიის მიერ დივიდენდების პოლიტიკის გატარება, ინდუსტრიაში მოქმედი სხვა კომპანიების მსგავსად.
კომპანიის საკრედიტო რეიტინგის მკვეთრი ცვლილება გამოიწვია იმან, რომ ინვესტორები მგრძნობიარენი არიან ბიპი-ს მოკლე და გრძელვადიანი საკრედიტო რისკის მიმართ. მნიშვნელოვანია მექსიკის ყურეში მომხდარი ავარიის გავლენა კომპანიის ფინანსურ მდგრადობაზე უახლოესი რამდენიმე წლის განმავლობაში. 2010 წლის 11 ივნისის მდგომარეობით, მნიშვნელოვნად გაუფასურდა ბიპი-ს როგორც მოკლევადიანი, ისე გრძელვადიანი სასესხო ფასიანი ქაღალდები:
ბიპი-ს ინჟინრებისთვის უმნიშვნელოვანესი ამოცანაა ნავთობის დაღვრის აღკვეთა უმოკლეს დროში. წანააღმდეგ შემთხვევაში, ბიპი-ს აქციები განაგრძობს გაუფასურებას. მექსიკის ყურეში მომხდარ ავარიასთან და, აქედან გამომდინარე, მომავალში ვალდებულებების შესაძლო ზრდასთან დაკავშირებით, ბიპი-ს აქციებით დღიური ვაჭრობის საშუალო მოცულობა გაიზარდა 200%-ით და კომპანიის საბაზრო კაპიტალიზაცია შემცირდა გამაოგნებელი 50%-ით, 16 ივნისის მდგომარეობით - 99 მილიარდ აშშ დოლარამდე.
ინვესტორთა მსგავსი გულაცრუება უსაფუძვლო არ არის. მექსიკის ყურეში მომხდარი ავარია ნავთობის დაღვრის ყველაზე მასშტაბური შემთხვევაა აშშ-ს ისტორიაში. ყველაზე ოპტიმისტური გათვლებით, მექსიკის ყურის ტრაგედიის შედეგები, სულ მცირე, 10-ჯერ უფრო ტრაგიკული იქნება, ვიდრე 1989 წელს ალასკის სანაპიროსთან მომხდარი შემთხვევა, როცა ნავთობი კომპანია ექსონის კუთვნილმა ტანკერმა - „ექსონ ვალდესმა” დაღვარა.
მექსიკის ყურეში ავარიის შედეგად დაიღუპა 11 ადამიანი. დაზიანდა 120-კილომეტრიანი სანაპირო ზოლის ეკოსისტემა. ექსპერტთა შეფასებით, განადგურება ემუქრება ცხოველთა და მცენარეთა 8 300 სახეობას. საერთაშორისო ფინანსური ინსტიტუტის, სტანდარდ ჩარტერედის ანგარიშით, სანაპირო ზოლის დასუფთავების ხარჯები და ასანაზღაურებელი ზარალის მოცულობა შეიძლება 40 მილიარდ აშშ დოლარამდე გაიზარდოს.
თუ ეს გაანგარიშება ზუსტია, ბიპი-ს ფინანსური მდგრადობა განსაკუთრებულ ყურადღებას მოითხოვს. 4 ივნისს კომპანიის ინვესტორებთან სატელეფონო კონფერენციაზე გაკეთებული განცხადებების მიხედვით, კომპანიის განკარგულებაშია 5 მილიარდი აშშ დოლარი ნაღდი ფულის სახით, 5.25 მილიარდი აშშ დოლარი გამოსაყენებელი საკრედიტო ხაზების სახით და დამატებითი 5.25 მილიარდი აშშ დოლარი სხვადასხვა ბანკთან შეთანხმებული „stand-by” კრედიტების სახით. ამავე დროს, გასათვალისწინებელია, რომ 2009 წლის 31 დეკემბრის მდგომარეობით, კომპანიის გრძელვადიანი ვალდებულებების მოცულობა, მის კაპიტალიზაციასთან შედარებით, სოლიდურ თანხას - 74.5 მილიარდ აშშ დოლარს შეადგენს. ამ ვითარებაში მოსალოდნელია, რომ ბიპი-ს მენეჯმენტი ეცდება შეამციროს ასანაზღაურებელი ზარალის მოცულობა და უმოკლეს ვადაში შეაჩეროს ნავთობის დაღვრა მექსიკის ყურეში; მიაღწიოს შეთანხმებას აშშ-ს მთავრობასთან სანაპირო ზოლისა და აკვატორიის დასუფთავების გეგმასთან დაკავშირებით; უზრუნველყოს არსებული ვალდებულებების რესტრუქტურიზაცია; შეამციროს კომპანიის გლობალური ინვესტიციები და დამატებით ისესხოს თანხა ზარალის დასაფარავად. ამ სტრატეგიას მხოლოდ ერთი ალტერნატივა აქვს - კომპანიის მსხვილი აქტივების გასხვისება.
მიუხედავად რამდენიმე უშედეგო მცდელობისა, შეეჩერებინა ნავთობის დაღვრა, ბიპი-მ მოახერხა, აშშ-ს მთავრობასთან მიეღწია კომპანიისათვის კრიტიკული მნიშვნელობის გარიგებას. გარიგების მიხედვით, ბიპი შემდეგი 4 წლის განმავლობაში ვალდებულია, ყოველწლიურად გადარიცხოს 5 მილიარდი აშშ დოლარი ზარალის ანაზღაურების ფონდის ანგარიშზე. აქვე უნდა აღინიშნოს, რომ, შეთანხმების მიხედვით, აღნიშნული ფონდის მოცულობა (20 მილიარდი აშშ დოლარი) არ წარმოადგენს ბიპი-ს შესაძლო დანაკარგების ზედა ზღვარს.
მიუხედავად ამ შეთანხმების მცირე, მაგრამ დადებითი გავლენისა ბიპი-ს აქციების ფასსა და სასესხო ფასიანი ქაღალდების ღირებულებაზე, მისისიპის გუბერნატორმა, ჰეილი ბარბურმა, ერთ-ერთ ინტერვიუში თქვა: „თუ ბიპი მნიშვნელოვან თანხებს გადარიცხავს ზარალის ანაზღაურების ფონდის ანგარიშზე, კომპანიას არ დარჩება საკმარისი სახსრები, რათა გააგრძელოს ახალი ნავთობსაბადოების განვითარება, გაზარდოს საკუთარი შემოსავლები და საბოლოოდ დაფაროს ავარიის შედეგად წარმოშობილი ვალდებულებები. ჩვენ უნდა უზრუნველვყოთ ბიპი-ს შემოსავლების ზრდა იმისათვის, რომ შევუქმნათ ჩვენთვის გადახდის საშუალება... ვფიქრობ, ზარალის ანაზღაურების ფონდის იდეა ამცირებს ბიპი-ს მიერ ვალდებულებების სრულად დაკმაყოფილების ალბათობას”.
ლუიზიანას რესპუბლიკელი გუბერნატორი, ბობი ჯინდალი, არ ეთანხმება ბარბურის ხედვას. „ჩვენ ვფიქრობთ, რომ [ფონდის შექმნა] უზრუნველყოფს ბიპი-ს მხრიდან შესაბამის ყურადღებას და პასუხისმგებლობას,” - ამბობს იგი.
17 ივნისს სენატის ენერგეტიკისა და კომერციის კომიტეტის სხდომაზე დეტალურად განიხილეს ნავთობის პლატფორმის მშენებლობისას გამოყენებული ტექნოლოგიები და უსაფრთხოების ზომები. კომიტეტის აზრით, მშენებლობის პროცესში კომპანია იყენებდა იაფფასიან ინჟინრულ გადაწყვეტილებებს და ნაკლებ ყურადღებას უთმობდა უსაფრთხოებას. სხდომაზე ხაზი გაუსვეს ბიპი-ს მიერ ჭაბურღილში ჩატარებულ, მილის გამაგრებისა და ცემენტირების სამუშაოებს. აღმოჩნდა, რომ რეკომენდებული 21 ცემენტის სამაგრის ნაცვლად, ჭაბურღილში მხოლოდ 6 გამოიყენეს. ავარიის გამომწვევ შესაძლო მიზეზთაგან ერთ-ერთი, ბიპი-ს შიდა გამოძიების შედეგებით, სწორედ ცემენტის სამაგრების გაუმართაობაა. ამავე დროს, განსაკუთრებული ყურადღება დაეთმო ბიპი-სა და სხვა მსხვილი ნავთობკომპანიების საგანგებო გეგმებს. აღმოჩნდა, რომ ყველა ნავთობკომპანიის საგანგებო გეგმა ერთმანეთის იდენტურია და მოიცავს საგანგებო ვითარებისათვის გამოუსადეგარ რჩევებს და, ამავე დროს, საკონტაქტო პირებს, რომელთაგან ერთ-ერთი 5 წლის წინათ გარდაიცვალა.
მიუხედავად ამისა, სხვა მოსაზრებით, ყველაფრის ბიპი-სთვის გადაბრალება და კორპორაციისგან მტრის ხატის შექმნა არაპროდუქტიულია. ბიპი-ს დადანაშაულებით ობამას ადმინისტრაციას შანსი გაუჩნდა, კომპანიისთვის სწრაფად ჩამოერთმია 20 მილიარდი დოლარი. სტრატეგიამ იმდენად გაამართლა, რომ ერთი კონგრესმენი, რომელმაც გადაწყვეტილება გააკრიტიკა, კოლეგებმა ადგილზევე დასაჯეს. ბიპი-ს დადანაშაულებამ ასევე გადაფარა აღმასრულებელი ხელისუფლების უუნარობა, ნავთობის ჩაღვრაზე დროულად მოეხდინა რეაგირება. ქარიშხალ კატრინას შემდეგ ბუშის ადმინისტრაციას მსგავსი ფუფუნება არ ჰქონდა.
მექსიკის ყურეში მომხდარი ინციდენტის კატასტროფული შედეგები განსაზღვრავს ბიპი-ს საქმიანობას შემდეგი რამდენიმე წლის განმავლობაში. ამ ვითარებაში ბიპი-ს ინვესტორთათვის ნათელია მხოლოდ ერთი რამ - აშშ-ს პოლიტიკური წნეხის პირობებში და მომავალი ვალდებულებების შესაძლო მოცულობიდან გამომდინარე, წარმოუდგენელია კომპანიის მიერ დივიდენდების პოლიტიკის გატარება, ინდუსტრიაში მოქმედი სხვა კომპანიების მსგავსად.